dieta a libido

Dieta a libido

Niektóre z dostępnych produktów, owoców czy przypraw często określa się mianem afrodyzjaków. Zgodnie z definicją żywienie to dostarczanie pokarmów warunkujące przeżycie danego organizmu. Libido z kolei jest definiowane jako psychiczna chęć zaspokojenia potrzeby bliskości cielesnej. Czy istnieje związek pomiędzy tym, co jemy a naszym libido? Jak jedzenie wpływa na naszą seksualność? Co jeść, aby zwiększyć lub osłabić swoje libido?

Jedzenie a ochota na seks

Jedzenie i ochota na seks należą do potrzeb fizjologicznych których zaspokojenie jest konieczne. Według A. Maslowa zaspokojenie bądź niezaspokojenie potrzeb fizjologicznych wiąże się z utrzymaniem jednostki przy życiu, utrzymaniem sprawności organizmu oraz warunkami życia psychicznego jednostki*. Obie z tych potrzeb powinny być zaspokajane w taki sposób, aby zapewnić nam równowagę. Braki bądź nieprawidłowości w zakresie zaspokajania każdej z wymienionych potrzeb znacząco wpływają na jakość naszego życia. A jak wpływają na siebie? Z pewnością jest to temat, który zdążył obrosnąć w wiele mitów, fałszywych przekonań, przesądów, ale również udowodnionych faktów. I na tym ostatnim skupimy się w tym artykule.

* Maslow A., 2009, s.62-64

Waga a libido

Nadwaga ma negatywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu — nasza seksualność nie jest tutaj wyjątkiem. Dlaczego osoby z nadwagą mają niższe libido?

  • Kompleksy, zahamowania, brak samoakceptacji, które często towarzyszą osobom zmagającym się z nadwagą, nie wpływają pozytywnie na naszą seksualność oraz życie intymne.
  • Obniżona sprawność fizyczna, niższa wytrzymałość czy brak energii negatywnie wpływają nie tylko na libido, ale również na aspekt techniczny całego przedsięwzięcia.
  • Zaburzenia hormonalne wywołane przez otyłość, przede wszystkim spadek poziomu testosteronu, mogą odpowiadać za niskie libido.
  • Kombinacja testosteronu, endorfin i adrenaliny jest silnym stymulantem seksualnym, tymczasem wśród osób otyłych często poziom tych substancji spada, lub jest wręcz niewykrywalny.
  • Choroby wywołane przez otyłość oraz choroby związane z układem sercowo-naczyniowym mogą nie sprzyjać udanemu pożyciu seksualnemu.

Pamiętaj, że zawsze masz wybór – jeśli potrzebujesz pomocy i opieki nad procesem redukcji wagi i wprowadzenia nowych nawyków żywieniowych, to odezwij się do nas.

Zbyt niska masa ciała również może negatywnie wpływać na nasze libido dokładnie z odwrotnej przyczyny — zbyt mała ilość dostarczanego jedzenia prowadzi do bardzo podobnych zaburzeń: od psychicznych, przez hormonalne aż po fizjologiczne.

Naturalne sposoby na zwiększenie libido

W kontekście pozytywnego wpływu na libido szczególną uwagę zasługuje cynk, selen, witamina A i E.

Cynk to składnik mineralny, który w naszym organizmie występuje w ilościach śladowych i normą jest jego niedobór. Tymczasem zarówno potencja, jak i płodność w istotny sposób uzależnione są od obecności właściwej ilości cynku w naszej diecie. Najlepiej przyswajalny cynk to ten pochodzenia zwierzęcego, znajdziecie go w mięsie, wątróbce, serach podpuszczkowych i jajkach. Dostarczy nam go również ciemne pieczywo, kasza gryczana, ciecierzyca i nasiona dyni.

Selen to mikroelement istotny szczególnie dla mężczyzn. Gromadzi się w jądrach oraz spermie i ma znaczący wpływ na płodność, oraz libido. Produktów bogate w selen to podroby (zwłaszcza nerki), skorupiaki, ryby, orzechy brazylijskie, mleko i produkty mleczne oraz jaja.

Witamina E przeciwdziała bezpłodności, wpływa na  prawidłowe funkcjonowanie układu płciowego, zwiększa płodność oraz popęd seksualny u  obu płci, oraz potencję u mężczyzn. To właśnie witamina E uczestniczy w produkcji prostaglandyn wywołujących skurcz macicy w  czasie stosunku płciowego.

Witamina A oraz beta-karoten (prowitamina A) wpływają na  syntezę wszystkich hormonów płciowych, zapobiegają szkodliwemu działaniu estrogenów u  kobiet (i w konsekwencji zmniejszeniu popędu płciowego). Witamina A wpływa pozytywnie na wytwarzanie komórek rozrodczych oraz na rozwój płodu.

A jak afrodyzjaki – zwiększ ochotę na seks!

Afrodyzjaki to znane od wieków substancje wzmacniające libido u kobiet oraz potencję u mężczyzn. Prawdopodobnie najpopularniejszy afrodyzjak to pochodzący z południowo — wschodniej Azji korzeń żeń — szenia, zwany również korzeniem życia, któremu przypisuje się szczególne właściwości, jeśli chodzi o zwiększenie popędu płciowego. Innym znanym od tysięcy lat afrodyzjakiem są ziarna kakaowca! Czekolada produkowana z ziaren zwiększa wydzielanie — serotoniny, adrenaliny i noradrenaliny, czyli neuroprzekaźników, które usuwają stres i zmęczenie, poprawiając nastrój.

Awokado zawiera dużo witaminy E, której znaczenie dla naszej sprawności seksualnej już omówiliśmy. Oprócz tego zawiera witaminę B6, które wspomaga produkcję hormonalną u mężczyzn, co przekłada się na silny popęd seksualny.

W starożytności za warzywo miłości uważano seler. Za jego funkcję pobudzającą odpowiada zawarty w selerze olejek eteryczny — apiol, który działa drażniąco i pobudzająco na narządy płciowe. Z kolei świeże liście selera zawierają sporo cynku i magnezu niezbędnych do produkcji testosteronu.

Dzięki zawartości cynku oraz przeciwutleniaczy za pozytywnie wpływające na libido uważa się truskawki. Bogate w cynk, selen oraz witaminę E są migdały. Znajduje się w nich również arginina, czyli aminokwas zwiększająca produkcję spermy, oraz poprawiająca żywotność plemników.

Po zjedzeniu chili nasz organizm zaczyna produkować endorfiny, czyli hormony szczęścia, które co prawda pośrednio, ale w sposób znaczący mogą wpływać na naszą satysfakcję z życia seksualnego.

W starożytności, zarówno Grecy, jak i Rzymianie, za symbol płodności uważali orzechy włoskie.

Współcześnie działanie porównywalne z zastosowaniem pigułki na potencję przypisuje się arbuzom. Zawierają cytrulinę i argininę, które uruchamiają produkcję tlenku azotu. Tlenek azotu rozluźnia naczynia krwionośne. Dokładnie na tej samej zasadzie działa viagra.

Jak dieta zwiększy nasze libido?

Zdrowa, zróżnicowana, bogata w produkty nieprzetworzone, witaminy i substancje mineralne. Dieta, w której zdecydowanie ograniczymy lub wykluczymy obecność nasyconych kwasów tłuszczowych, za to wprowadzimy zwiększoną ilość błonnika (zatem dieta bogata w warzywa, owoce, orzechy, produkty pełnoziarniste, ryby, oliwę z oliwek) z całą pewnością przywróci równowagę również w zakresie naszej seksualności.

Zmiany, które zaczniemy wprowadzać od kuchni szybciej niż nam się wydaje przyniosą efekty również w sypialni – przekonajcie się sami!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry