Regeneracja po treningu – dowiedz się, dlaczego jest ważna!

Trenujesz regularnie? Twoje ciało jest przyzwyczajone do intensywnego treningu fizycznego? Praktykowanie intensywnych treningów przez dłuższy czas może osłabiać zdolności regeneracyjne Twojego organizmu. Grozi to kontuzjami, gorszą efektywnością treningów czy niższymi wynikami. W tym artykule wyjaśnimy Ci, dlaczego regeneracja jest ważna, czym grozi jej brak, jak można ją przyśpieszyć oraz zdradzimy Ci nasze sprawdzone sposoby na regenerację. Wchodzisz w to?

Dlaczego regeneracja organizmu jest ważna?

W trakcie każdego treningu Twoje mięśnie, stawy i ścięgna są narażone na przeciążenia i mikrouszkodzenia. Aby móc efektywnie ćwiczyć należy je zregenerować. Czym jest regeneracja organizmu? To proces, który odbywa się już na poziomie komórkowym. W jego trakcie zasoby energii zużytej podczas aktywności mają szansę na nowo powrócić do stanu przed treningowego. Zapewnienie organizmowi odpoczynku pozwoli Ci poczynić progres podczas treningu i osiągać coraz lepsze efekty.

Regeneracja – podstawa udanego trenigu?

Dlaczego regeneracja organizmu po wysiłku fizycznym jest ważna? Regeneracja jest konieczna nie tylko mięśni, ale również dla poprawnego funkcjonowania organizmu również w rozumieniu zdrowotnym. Najprościej mówiąc – poprzez regenerację pozwalasz swojemu organizmowi, mięśniom odpocząć. Jest to konieczne dla zapewnienia mięśniom prawidłowego wzrostu oraz rozwoju, czyli pełnej sprawności.

Co zyskujesz dzięki regeneracji?

  • Zmniejszasz ryzyko przetrenowania.
  • Redukujesz możliwość wystąpienia urazów i kontuzji.
  • Zapewniasz sobie progres, czyli tzw. superkompensację. Jest to sytuacja, w której masz więcej siły i wytrzymałości, dzięki czemu poprawiasz swoją formę i wyniki sportowe.
  • Sprzyjasz wzrostowi mięśni.

Mięśnie rosną również w czasie odpoczynku. Zbyt częsta i intensywna stymulacja mięśni może doprowadzić do ich stagnacji.

Po intensywnym treningu mięśnie regenerują się zwykle od 48 do 72 godzin. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której ta regeneracja będzie trwać dłużej, nawet do tygodnia!

Czy brak regeneracji jest groźny?

Nie chcesz czekać, aż Twój organizm się zregeneruje, a mięśnie odpoczną? Ćwiczysz intensywnie i nie robisz przerw? Takim działaniem narażasz się na przetrenowanie. Do czego może prowadzić brak regeneracji po treningu? Zanim ponownie zlekceważysz regenerację, pomyśl, że kolejny trening może doprowadzić do kontuzji, która wykluczy Cię z jakiejkolwiek aktywności. Co więcej, to wykluczenie może potrwać zdecydowanie dłużej niż czas, który poświęcisz na odpoczynek.

Sprawdzone sposoby na regenerację

Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby, dzięki którym zregenerujesz swój organizm i pozwolisz mięśniom odpocząć.

Najlepszy sposób na regenerację – sen

Sen pozwala na odprężenie ciała i umysłu, ma on przy tym zasadnicze znaczenie w procesie regeneracji mięśni. Równie istotna, jak długość snu, jest również jego jakość. W jego trakcie mięśnie szybciej się regenerują oraz sprawniej rosną.

Dlaczego warto zrobić dzień wolny od treningu?

Pamiętaj, że intensywny trening tej samej partii mięśni przez kilka dni bez odpoczynku, będzie nieefektywny i może negatywnie odbić się na kondycji mięśni oraz twoim zdrowiu. Zanim zaczniesz ponownie stymulować daną grupę mięśni – daj im odpowiedni czas na regenerację i odpoczynek. Swój plan treningowy możesz ułożyć naprzemiennie, tak aby trenować danego dnia inne partie mięśniowe i dać czas na regenerację pozostałym. Po intensywnych ćwiczeniach całe ciało może potrzebować przerwy na regenerację. Dzień wolny od treningu po 2 – 3 dniach intensywnych ćwiczeń jest zdecydowanie pożądany. Jeśli masz problem z ułożeniem swojego planu treningowego, to daj nam znać – pomożemy!

Odpowiednia dieta przyśpiesza regenerację

Zdrowa, zrównoważona i właściwie zbilansowana dieta jest odpowiednia dla każdego z nas. Jeśli jesteś osobą aktywną, to w Twojej diecie powinna znaleźć się odpowiednia ilość białka, tłuszczy i węglowodanów. Białka budują i regenerują mięśnie, węglowodany dają Ci energię. Tłuszcze z kolei powodują, że wchłaniasz substancje odżywcze z jedzonych produktów. W Twojej diecie nie może zabraknąć również witamin i minerałów. Najlepiej, żeby dostarczały Ci ich produkty z Twojej diety. Czasami jednak potrzebna jest również suplementacja.

Nie wiesz jak ułożyć poprawną dietę – w tym również możemy Ci pomóc!

Dlaczego rozciąganie po treningu jest ważne?

Rozciąganie rozluźnia mięśnie i zmniejsza napięcia powięziowe. Zapewnia szybką regenerację mięśni po treningu, zwiększa ich wytrzymałość i siłę oraz zakres ruchów. Wpływa korzystnie na mobilność stawów oraz prawidłową postawę ciała. Każdy trening powinien być zakończony kilkuminutowym rozciąganiem. Regularne ćwiczenia rozciągające o umiarkowanej intensywności będą lepszym rozwiązaniem niż jednorazowe rozciąganie o dużej intensywności, które może być dodatkowym obciążeniem dla mięśni.

Relaks po treningowy – kąpiel i masaż

Kąpiele w ciepłej lub gorącej wodzie to sposób na regenerację po treningu o umiarkowanej, lub niskiej intensywności. Z kolei kąpiele w zimnej wodzie zalecane są po treningu o wysokiej intensywności. Masaż jest bardzo skuteczną formą regeneracji. Zmniejsza zmęczenie po treningowe oraz tzw. DOMS, czyli opóźnioną bolesność mięśniową. Ponadto zmniejsza napięcie tkanek oraz zwiększa przepływ krwi, dzięki czemu relaksuje ciało.

Kluczem dla prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu jest równowaga pomiędzy wysiłkiem i regeneracją. W Projekt Karman doskonale zdajemy sobie z tego sprawę – dlatego nasze plany treningowe są zawsze dopasowane do twoich możliwości. Zakładając rozsądny progres Twojej formy nie zapominamy przy tym o koniecznej regeneracji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry